cyfrowe zmęczenie wzroku

Cyfrowe zmęczenie wzroku

Przez coraz częstsze korzystanie z różnego rodzaju urządzeń cyfrowych, jesteśmy narażeni na cyfrowe zmęczenie wzroku. Czasami zależy to od naszego stylu życia, czasami nasza praca jest związana z wielogodzinnym wpatrywaniem się w monitor, co może negatywnie wpłynąć na nasze oczy. Jakie są objawy cyfrowego zmęczenia oczu? Jak im zapobiec?

Przyczyny cyfrowego zmęczenia wzroku

Główną przyczyną cyfrowego zmęczenia wzroku jest długie wpatrywanie się we wszelkiego rodzaju ekrany: monitory komputerów, telewizory, laptopy, tablety czy smartfony. Nasze oczy wystawione są wtedy przez długi czas na światło i mocniej się skupiają niż przy “zwykłym patrzeniu”. Często też korzystamy z tych urządzeń w ciemnych pomieszczeniach, przez co oczy jeszcze bardziej muszą się wysilać. Ponadto, rzadziej mrugamy, co powoduje przesuszenie gałki i może doprowadzić do przerwania filmu łzowego.

Objawy cyfrowego zmęczenia oczu

Objawami cyfrowego zmęczenia oczu są m.in.:

  • ból głowy, szyi i pleców;
  • niewyraźne widzenie lub/i podwójne widzenie (nawet jeżeli mamy dobrze dobrane soczewki/okulary lub w ogóle nie mamy wady wzroku);
  • suchość oczu, podrażnienia;
  • ogólne uczucie zmęczenia.

Jak temu zapobiegać?

Najlepiej jest jak najbardziej ograniczyć używanie urządzeń cyfrowych. Jeżeli np. w pracy spędzamy 8 godzin przed komputerem, starajmy się nie przesiadywać już przed ekranami w domu.

Jeżeli jednak ciężko ograniczyć korzystanie z tych urządzeń, warto wprowadzić w życie następujące rozwiązania:

  • staraj się mrugać - przez wpatrywanie się w ekran, mniej mrugamy, co doprowadza do wysuszenia oka. Warto mrugać tak często, gdy tylko się o tym pomyśli. Można np. przykleić karteczkę na monitor z przypomnieniem o mruganiu;
  • rób przerwy - np. co 20 minut przez 30 sekund wpatruj się w miejsce oddalone przynajmniej kilka metrów od Ciebie;
  • zastosuj filtr na monitor, który kontroluje jasność i kontrast ekranu;
  • wykonuj ćwiczenia oczu - pisaliśmy o nich w tutaj;
  • dostosuj do siebie stanowisko pracy - monitor powinien być oddalony 45-75cm od twarzy i nieco niżej od poziomu oczu.

Urządzenia cyfrowe na wiele sposobów ułatwiają i umilają nasze życie, więc nie powinniśmy z nich rezygnować całkowicie. Mamy nadzieję, że powyższe porady pomogą Ci odpowiednio je użytkować i uniknąć cyfrowego zmęczenia oczu.


Polskie kosmetyki naturalne The Secret Soap Store

© 2015 Wszelkie prawa zastrzeżone. Soczewkowy.pl ® KROS S.C. ul.Ślusarska 4, 05-825 Grodzisk Mazowiecki, NIP 529-179-43-54

W naszym sklepie wykorzystujemy pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w przeglądarce internetowej jednak może to uniemożliwić złożenie zamówienia! Więcej informacji

Wsparcie e-commerce SOHOshop.pl